Wednesday, January 7, 2015

vOlunteEr... me? urmmmm (Part 1)

Assalamualaikum and hi... it's quite sad for me to begin  my 1st 2015 entry menyenai berita banjir di pantai timur... aku sebenarnya nk update seberapa lebih awal tp apakan daya. it's a serious issue to deal with. Sebenarnya entry kali nie, aku bukanya nk bercerita mengenai all the facts and essay pasal banjir tp pasal all the experiences i get there. 

 Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia telah bergabung dengan MERCY Malaysia dalam menghulurkan bantuan ke pantai timur. Pasukan yg terdiri dr beberapa orang doktor pakar, pegawai perubatan, penolong pegawai perubatan dan jururawat terlatih telah dihantar secara berperingkat ke sana. Dimulai dengan team Alpha, Beta dan seterusnya.... Dan semestinya aku pun terlibat sama. awalnya nama disebut dalam pasukan Echo pastu di tarik ke pasukan Charlie dan kemudiannya diubah ke pasukan Delta atas pengaturan jadual last minute yg tidak dapat dielakkan.

Selepas team Alpha & Beta berangkat. Alangkah sakitnya ati aku bila dapat tahu yg pasukan yg menyusur kemudiannya tidak akan terlibat dengan MERCY dah kerana pasukan seterusnya akan ditarik ke pengurusan UKM. hurmmm aku klo boleh nk ikot MERCY tp apakan daya. siapalah aku ini utk berkata apa2... huhuhuhuhu (padahal puas dh membebel) jd journey ke pantai timur telah dipendekkan dari 8 hari ke 4 ari. dan perjalanan menerusi van. Aku biasalah dengan moto aku "prepare for the worse" sebab ini pengalaman aku yg pertama kali dengan banjir... hohohohohohoho

Jadi kami bertolak pada 04/01/2015 dari Pusat Perubatan UKM dan akan berkumpul di UKM Bangi untuk sesi taklimat sebelum bertolak ke Gua Musang, Kelantan...

Team Delta "di sini bermuanya perjalanan kami"
Menunggu masa untuk briefing di UKM Bangi.

ubat yg agak kuat. jd ati2 bila makan... huhuhuh (T_T)
Kepenatan lepas kerja malam (dan2 jer padahal aku dh dapat perlepasan untuk tido malam tu, hihihihi) .... Jd sampai jer kat Bangi, kami semua mengagih2kan ubat antibiotik Doxycycline sebagai prophylaxis water borne disease. Jadi di sini ler berlakunya cerita yg agak kelakar... adooiiiinyer pun.... memang dh dinasihatkan sebelum mkn ubat nie pastikan berut berisi (means kena makan le dulu) yg aku nie dengan selamba badak tak makan dri keje mlm tu pun telan ler doxy ni 2 biji... dalam 10 minit kesan ubat yg diperkatakan tu dh pun tertindakbalas dengan menimbulkan simptom2 pening dan mual... owh demnnn  aku pun dengan tekad kuatkan ati... elok jer lepas sesi bergambar beramai2, i'm starting to sweating like pig kepala dh mula melayang. dalam hati aku dh agak apa akan jd nnt, aku dok ulang tolonglah2 not here... plzzzzzz (-..- ) aku rasa nk jatuh tp aku sempat paut tangan ngan team aku. (aku rasa klo die tepis tangan tu mmg aku dh jatuh) huhuhuhu. then dorng tengok aku semacam dorng bawak aku duduk n dok kipas2,... huh alhamdulillah dh 5 minit simptom tu ilang dh disudahi dengan sedikit diarrhea.... arghhh malunyer aku ..... jd pesanan aku klo makan ubat doxy nie pastikan korang dh makan... huhuhuhuhu.....
Sesi taklimat sebelum berangkat di UKM Bangi.
Sesi mengajar kakitangan proper hand washing.
Setelah berkonvoi dri UKM Bangi yg mengambil masa lebih kurang dri jam 11 pagi - 5 petang. Penat punggung mak oiiii duduk tegak dlm van... hahahahaha jadi sampai ler kami ke SMK Tengku Indra Petra, Gua Musang...





Ok itu jer utk part yg pertama nie yer, nnt aku smbung utk part2 pulak yer yg penuh dengan gambar2... aku nk solat Maghrib dulu... klo aku rajin lepas isya' aku sambung lg :-)  with LOVE & FAITH, story of mine "black friday"


No comments:

Post a Comment