Thursday, September 20, 2012

jOdOh iTu bUkan kiTa yG teNtukAN...

Assalamualaikum & salam sejahtera =) lama xupdate cite pasal burng2 aku kan... hihihihihihi ok lah entry kali nie, aku nk cite pasal perkembangan dorng lah... sebel0m aku cambung cite, jom layan beberapa pic yg sempat aku snap pg nie ngan smlm... j0m layannnnnn (^________^)








Korng mesti pelik kan nape tetibe dorng nie tertukar pasangan, huhuhuhuhuhu... tu lah mcm yg tajuk entry kali nie "jodoh tu bukan kita yg tentukan" walaupun aku mencuba utk pairkan yg gurgurl ngan jantan wf akhirnya terpaksa ditukankan dgn jantan pied (LOL aku still xde nama tok jantan2 nie cuma panggil wf ngan pied, huhuhuhuhuhu)... sbnrnyer nie lah yg aku nk cite kan apa yg berlaku sbenarnye...

Klo sapa2 yg pernah baca update pasal tiel aku sblm nie compom tau pasangan asal n nape aku try nk pasangkan terutama yg gurgurl ngan wf tu... hurmmmmmm xpe lah meh aku cita kan kisah b0b0i ngan si pied tu dulu...


telor si b0b0i (mmg xde benih nie)
Ok lah memula b0b0i nie aku pairkan ngan si pied n aku dh letak nestbox (tu yg kat sebelah tu), hurmmm tp lepas jer sehari dicampurkan n letak nestbox si b0b0i nie seems kuar masuk n last2 bertelor lg (mmg compom de benih) yg penting aku dp pastikan yg b0b0i nie mmg betina ... ok lah terbukti pemerhatian aku bet0l weeeeeee (^_^) hihihihihi tp disebabkan aku try nk bondingkan dorng jd aku pun kuarkan nestbox tu dulu... apa2pun b0b0i kuarkan telor 4 biji (aku simpan dlm fridge, xtau ape aku nk buat ngan telor tu, huhuhuhuhuh) (-.-") Jd lepas kuarkan nestbox tu, dorng seems xnmpk pun mcm nk b0nding langsung mungkin si pied tu still nk suaikan diri ngan persekitaran lg kot... jd aku pun let them be, buat ler apa yg korng nk buat yer...


akhirnya rumah tangga ku bergoyang juga (-.-")
Sbb pada masa yg sama, gurgurl nmpk bonding ngan wf tu dgn cepat xsampi 3 hari dorng dh dok kuar masuk nestbox n start mengawan (gila ape klo sehari smpi 3,4 kali mengawan, huhuhuhuhuh).... last2 bertelor lah si gurgurl tp akhirnya rumah tangga dorng bergoyang (werrrkkk poyo gler ayat) sampi jer gurgurl kaur telur yg ke4, si wf nie still nk mengawan (aku perasan sbb yg wf nie try nk naik atas gurgurl tp gurgurl xnk) bnyk kali dh mcm nie last2 si wf nie mengam0k tetiap ari bergaduh abis bulu gurgurl di cabut2 memula aku ingatkan xde mende lah sampailah dorng bergaduh smpi kepak di gurgurl berdarah, perghhhhh aku tanpa fikir mende terus dok terkam si wf tu masuk dlm sangkar ngan b0b0i ngan aku ambi si pied tu sbgi gantikan... 

Jd lepas tu gurgurl still dok mengeram telor die, tp aku xtau nape or mcm mana si pied nie jd jaga dpn pintu nestbox tu walaupun bnyk kali gurgurl tu nk gigit die... die still gigih menunggu dpn tu n last skali gurgurl benarkan si pied tu masuk nestbox skali... :-) n seems kadang2 dorng pun dok mengawan gak tp xseganas dgn wf tu...





my beauty daughter =)

Setelah beberapa ari si pied mengeramkan telor akhirnyer menetaslah 2 ekor nie (and seem 2 biji lg xmenjadi) tp pada masa yg sama gurgurl pun telah tambah telor hasil persenyawaan dgn si pied tu ada 3 biji lg... harap telor2 nie berjaya dinetaskan... baby yg baru menetas nie (xde lah baru pun dh bukak mata dh pun) aku rasa sekor jenis wf (normal wf, klo aku xsilap) n sekor lg mungkin mcm si gurgurl pied lutino... harap dorng membesar dgn sihat... 
2 ekor dh menetas =)
akhirnye penantian yg sungguh mengembirakan
Tp si b0b0i lak, keadaan die berbeza pulok mungkin die xbiasa lg, aku dh biarkan dorng masa... n lepas 2 minggu aku try letak balik nestbox tp unfortunately si wf nie nk mengawan tp b0b0i xnk jd apa lg si wf nie mengamuk lg n bergaduh... tp xde lah seteruk dgn gurgurl dulu... jd aku kuarkan dulu nestbox tu, n ingtkan nk asingkan dorng tp rumah xcukup besar utk letak 1 sangkar lg, jd biarkan jer dorng sekali dlm sangkar tu, insya'llah ada rezeki b0nding le dorng =) mudah2an... tp klo xmenjadi gakk jual lah jawabnyer, kikikikikikikikikiki.... 
si gagah wf
wf nie mmg segak umur 3 tahun
b0b0i si betina, hihihihihihi



b0b0i yg manja =)
Ok lah sampi sini ajer update kali nie, insya'llah ada kesempatan aku update lg pasal dorng... harap2 next time dp ler cite pasal baby2 baru pulok :-) hihihihihi harap korng pun layan membaca entry kali nie :-) with LOVE & FAITH, story of mine "black friday" 

No comments:

Post a Comment