Sunday, August 12, 2012

laaaa bEtiNa ruPeNyer...

Assalamualaikum & salam sejahtera :-) lama rasanyer x update pasal boboi dan gurgurl... hihihihi sebelum nk cite papa meh sini aku share pic dorng yg baru je ambik pg td :-) weeeeeeeeee ^________^


Gurgurl yg makin membesar klo xsilap umur dh 11 bulan :) 

walaupun jenis normal cinnamon jer,
aku rasa b0b0i nie mmg cantik :-)

Mcm yg aku ckp sblm nie, masa kat kolej dorng nie dh pun bertelur rasanyer dh 2 batch tp semuanyer xde menjadi, memula aku ingat sbb aku gune bekas aiskrim sbgi nestbox die, huhuhuhuhu... pastu lepas abis bljr aku cume sempat buang batch yg 2nd tu n xsampi 3minggu dorng bertelor lg, adoiiiii kuat sngt bertelornyer... hurmmmm nk xnk aku pun tunggu jer lah, mana tau ada rezeki kali nie... tp mcm yg aku jangkakan kali nie pun xde benih... jd aku terus oder nest box utk dorng nie, sampai jer terus setting dlm cage dorng... huhuhuhuhu sbnrnyer aku beli out cage nest box tp aku malas nk potong sangkar tu jd aku pun sumbat ler kat dlm die, hihihihihihi (malas gler aku nie :-P )


Mcm yg aku jangkakan xsampai seminggu pun lepas letak nestbox tu dorng dok kuar masuk dlm nestbox tu... hurmmm tengok2 dh ada sebiji telor weeeeee seronoknyer aku... hihihihihi tp sebenarnyer masa yg3rd batch telor tu aku dh merasakan sesuatu yg xkena... hmmmm apa yg xkena sbnrnyerr, huhuhuhu... aku nie bukan ler pakar mana dlm telek menelek jantina cockatiel nie tp dngn bantuan bahan bacaan n pertolongan kawan2 aku dapati yg boboi nie sebijik perilakunyer mcm seekor betina... nnt aku citer, apa yg aku maksudkan tu... huhuhuhuhu... apa2pun lepas letak nestbox tu aku kerap usha n ambi pic n yg cukup menghairankan telor tu bertambah sehari demi sehari (sepatutnya selang sehari) n akhirnyer total telor semua dh 11 biji (hah ambik ko) hihihihihi rasanyer xpernah lg ada seekor cockatiel betina yg mampu bertelor sehingga 11 biji dlm 1 batch (betol kan aku klo silap)... jd dlm ati aku ckp "hurmmmm mmg sah2 dua2 betina"... tp 2minggu lepas tu die buang 2 biji jd tinggal le 9 biji telor. 

mungkin sbb dr kecik bersama jd dh mcm 
adik beradik dorng nie ker mcm pasangan
huhuhuhu xtau ler :-P 
Oklah nie aku nk cite sket apa yg membuatkan aku mushkil mengenai kejantanan si boboi nie... huhuhuuhu (pelik jer bunyi)... ok memula skali sblm nie aku kat kolej jd just dgr in4mation dri mak aku jer pasal dorng... memula ingatkan dorng nie sepasang sbb mak pernah ckp yg mak pernah tengok dorng mengawan... hmmmmm rasanyer betol lah kot sepasang... tp bila dh abis belajar nie, aku kerap ler perhati betol ker x dorng mengawan... jd jujur nyer mmg pernah tp sekali jer aku nmpk yg b0b0i nie bertenggek atas gugurl (mengawan ler kot) tp sekali jer. n lepas tu bila aku dengar bunyi jeritan mcm tengah mengawan aku apa lg terus lari g dapur (tempat aku letak cage dorng) dok skodeng... korng tau xapa yg aku nmpk??? hah aku nmpk gurgurl dok mengawan sekor2 dgn ekor yg betol2 mcm tengah mengawan n menggesel2kan punggung kat lantai sangkar n menjerit2 huhuhuhu (-.-"), bukan sekali jer bnyk kali dh n bukan gurgur ler buat mcm tu, b0b0i pun pernah gak buat mcm nie... aku hairan gler time tu xkan ler dorng mengawan sekor2 pastu bertelor... hurmmm mmg pelik n ajaib...

Klo korng pernah bela burung korng mesti pernah dok usha burung korng masa2 nk bertelor, n korng akan nmpk kat hujung punggung dorng akan kembung (ada telor nk kuar) hurmmm tp tu ler bende nie aku nmpk kat punggung boboi (gurgurl pun ada gak tanda nie), hahahaha elok jer kembung tu ilang aku dok skodeng nestbox die, hah mmg betol tambah sebiji lg telor... hahahaha mcm betol jer jangkaan aku, tp aku xpuas ati, betol ker dorng nie dua2 betina (sbb aku malas nk tmbh 1 lg cage untk dorng, huhuhuhuhu)

Jd aku cube teliti dr fizikal ngan perangai si b0b0i nie...  ok klo korng perhati betol2 kat bwh kepah b0b0i nie ada bintik2, nie antara salah 1 tanda cockatie betina (huhuhuh betol kan klo silap), n b0b0i nie xpernah bersiul atau bernyanyi biase klo jantan matang akan bersiul fweewittt tp siulan b0b0i hanya ler fweet saje (hahahahaha aku mmg dok perhati n dgr jer tetiap ari, xtau ler klo aku silap) jd utk memastikan jangkaan aku nie betol aku cube tny beberapa otai dri kelab parrot nie, n unfortunately jangkaan aku mmg betol b0b0i adalah betina rupenya... huhuhuhuhuhu...
b0b0i, ce tengok bintik2 bawah kepak die tu, hurmmm...

tengok pulak jalur ekor die, melintang...
bukan ker nie tanda seekor tiel betina???
Pg nie aku dh kuarkan nestbox dr sangkar die, tengok mmg ada lg 9 biji telor tp semuanyer xberbenih... huhuhuhuhu... alang2 aku pun terus kemaskan sangkar dorng, cuci2 sket2 apa yg patut n mandikan dorng... hihihihihi rasanyer lama dh xmandikan dorng (seronok dorng mandi) ... tp apa2pun insya'llah minggu nie nk beli 2 ekor jantan tiel utk dipasangkan tok dorng, klo diikutkan hati mmg nk cari pearl wf hurmmmm tp klo xdp apa2pun boleh lah asalkan bukan normal grey (hahahaha memilih tol aku nie)... tp kan klo b0b0i nie betina perlu ker aku tukar nama lain hihihihi, xpe lah tu kita simpan tok lain kali...

hurmm ok ler rasa sampai sini jer lah yg aku nk updatekan pasal b0b0i & gurugurl  nie, insya'llah nnt klo dh setup cage 1 lg n dh ada jantan tok dorng aku update lg jer (^_^)... ok kita jumpa kat entry lain pulak yer :-) with LOVE & FAITH, story of mine "black friday" <







No comments:

Post a Comment