Wednesday, June 27, 2012

3 yEars alReady... fiNaLly... part 5

Assalamualaikum & salam sejahtera... Kali nie pula, aku nk menceritakan liku2 sepanjang berpraktikel. Pic yg kat sebelah nie sbnrnyer pic pra klinikal masa sem 2. hihihihihih tengok lah poyo jer kami semua... :P  Masa pra klinikal sem 1, aku kena kat wad so time tu aku lemau gler jd mcm drip stand huhuhuhuhu sampai aku tertanya2 "nape lah yg aku p gatal nk jd MA" hahahahahaha... Tp tu mula2 jer, ye lah mana ada org yg lahir2 terus pandai. Semuanya bermula dgn langkah pertama :) ala baby step org ckp... Jd bila dh masuk sem 6, aku teringat saat2 aku berdiri kaku masa mula2 dulu. Tak sangka banyak perubahan yg aku lalui, pelbagai ilmu dh aku kumpul dan insya'llah semua nie akan aku gunakan untuk membantu mayarakat semua, hihihihi poyo jer...

Nak dijadikan cerita la, sepanjang klinikal nie mcm2 tempat aku dh masuk. Masa sem 4 penempatan wajib aku dp semuanya kat sekitar Alor Setar, wad medical, wad surgical, wad psych, klinik ibu ngan anak n unit sekolah. Masa nie baru nk mempraktikkan skill2 yg diperlajari secara teori kat kelas... basically yg mudah2 jer mcm bg suntikan, buat dressing, n lain2 prosidur yg simple2 jer, tp yg xblh bla kena cuci BO, waaaaaaa 1st time cuci aku mmg xblh tahan... lama2 b0leh lah, hihihihihihihi siap sental2 punggung tu sampai bersih... hahahahaha... sepanjang sem 4 nie pengalaman yg aku xblh lupa masa jga wad psych ataupun wad sakit mental... Seriously memula dok situ aku xpernah nk rasa selamat lngsung, huhuhuhuhu. pengajar aku ckp "buat apa kita nk takut, kita nie sihat patut dorng yg patut takut ngan kita" huh... boleh pulok ckp mcm tu, die berpengalaman blh lah... nie kena dok ngan org2 yg xblh kita tafsir langsung tingkahlakunya, n ada yg ada rekod jenayah pun ada... hahahahaha tp apa2 pun aku enjoy gak sbb dorng nie apy suka gelak, menyanyi, melalak, membebel xtentu pasal, tp klo bila gila dorng datang siap lah korng... hahahahahaha larikkkkkkkk...

Masa sem 5, lak aku kena praktikel luar kolej... Hurmmm memula jabatan kecemasan Kepala Batas, pulau pinang, pastu labour room, dewan bedah, klinik&wad orthopaedik, n last skali unit kesihatan persekitaran. Kat sini lah aku mula praktikan prosidur seperti set line, t&s, intubate, cPr n lain2 lg... Time nie aku berpeluang untuk sambut baby lahir, (3org baby aku berjaya sambut, hihihihih tu pun kecut perut aku dibuatnye) pastu aku pun berpeluang untk buat postmortem.... Nk dijadikan cerita lg kan, masa mlm pertama lepas aku dp buat 1st postmorterm tu, rumah kitorng tu berbau sngt (tu membe aku yg ckp ler), aku rasa ok jer, hihihiihi (poyo sbnrnyer takut gak aku dgr tu) pastu esok pagi lampu bilik member aku yg baru tukar tu tetiba meletup... ambik ko, hahahahahaha... n sebenarnyer bny lg kejadian2 aneh spnjng kat situ, tp biar lah, wat dek jer...apa2pun aku berjaya mempostmortemkan 7-8 body klo xsilap sepanjang praktikel aku... Pengalaman menggali lubang air masa kat unit kesihatan persekitaran pun best gak, mane xnyer sebulan dok situ keje tido makan jer pastu minggu akhir baru kuar wat keje tu pun sehari... hihihihihi...

Untk sem akhir, ktorg ditempatkan skali lagi kat wad medical, wad pead, jabatan kecemasan, klinik mata&ENT, n last klinik kesihatan.... Time nie, nk xnk ilmu ngan skill mmg dh kena penuh, huhuhuhuhu... sbb staf semua akan anggap kitorg nie dh qualified, keje mcm dorng n ada masa tu ktorg kena tinggal dok kena tengok pesakit sndri2, fuhhh nasib baek aku ada list ubat, klo xmampus aku... hihihihihihi... Apa2pun masa nie aku mmg dh kena standby utk bersedia hadapi cabaran kerja nnt...

Aku rasa cukuplah kot entry kali nie, tp walaubagaimanpun akan ada sambungan utk last part entry "3 yEars alReady... fiNaLly...", huhuhuhuhuhuhu (-.-") maap lah yer, aku ingat cukup dh sampai part 5 tp mcm akan tergantung jer klo aku buat sampai nie jer xde penutup... hihihihihihi... Jd ok lah aku berhenti sampai di sini jer, nnt mlm nie insya'llah aku buat part terakhir tu... with LOVE & FAITH, story of mine "black friday"...


6 comments:

  1. tpu..sem 6 ka cuak nk tgk pt kat kkBA..ak saksi..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhh, korng klo xsbbkan list ubat yg aku bwk tu, korng lg la cuak... mcm aku xtau plok kan... hahaha

      Delete
  2. kekeke..list tu ak smpn stu copy yea..t ak nk juai..hehe..tq tip..

    ReplyDelete